گروه فقه و معارف اسلامی، مدرسه عالی فقه و قرآن، مجتمع آموزش عالی خواهران، نمایندگی استان خراسان، جامعه المصطفی العالمیه، افغانستان.
چکیده
امروزه در پی گسترش کمی وکیفی مسائل اختصاصی زنان در نظام دادرسی کشور واولیت پیگیری قضایی برخی از این مسایل توسط قاضی مماثل، مبحث مشروعیت قضاوت زن دیگر بار طرح شده است،اما نتایج آن به صورت مجموعه طبقه بندی شده از انظار وادله فقها به صورت فارسی توأم با تحلیل دقیق فقهی کمتر در دسترس بوده است.عاملی که سبب شد این موضوع با وجود تحقیقات زیاد انجام شده روی آن ،دوباره بررسی شود، مشهور فقهای شیعه قائل به ممنوعیت مطلق قضاوت زنان هستند وبرای این نظر خود به برخی از آیات قرآن،روایات،اجماع و ادله عقلی وسیره وتراکم ظنون تمسک کرده اند.در برابراین نظریه، گفته شدهاست برخی از فقها مانند میرزای قمی، محقق اردبیلی وآیت الله موسوی اردبیلی قائل به نظریه تفصیل در این خصوص شدهاند.