مستند پژوهی فقهی روش تربیت عبادی تلاوت و تدبر در قرآن، در نظامنامه تربیتی المصطفی

نوع مقاله : مقاله تخصصی

نویسندگان

1 استادیار جامعه المصطفی العالمیه مشهد

2 فارغ التحصیل کارشناسی ارشد جامعه المصطفی مشهد

چکیده

تربیت عبادی زمانی مؤثر است که روش‌های تربیت عبادی را بشناسیم و در مورد هرکدام حد و حدود انجام آن را از طرق آیات و روایات آگاه شویم. اثری که در پیش رو دارید «مستندپژوهی فقهی روش تربیت عبادی نظامنامه جامعة المصطفی[ با تأکید بر تلاوت و تدبر در قرآن» است. تربیت دینی، به‌خصوص یکی از شاخه‌های آن یعنی تربیت عبادی، که در نظامنامه تربیتی المصطفی به مواردی از آن اشاره شده، باید مورد توجه مسئولان و کارشناسان تربیتی حوزه‌های علمیه و مراکز دینی قرار بگیرد و از آن استفاده کنند و در تربیت و رشد طلاب و محصلین خود از آن استفاده کنند. این پژوهش نیز سه مورد از این روش‌های تربیت عبادی را آورده است و با بیان آیات و روایت‌های مربوطه و بررسی دلالت آنها، وظیفه مکلفان اعم از طلاب و هر شخصی که مسئولیت پرورش معنوی طلاب را بر عهده دارد مشخص کرده و با بیان آداب و ویژگی‌ها و آثار و بهره‌های معنوی هر یک از روش‌های تربیت عبادی به آنها کمک کرده تا به اهمیت و ضرورت روش‌های تربیت عبادی پی ببرند. در این پژوهش از روش تحقیق کتابخانه‌ای برای شناخت و تبیین آیات و روایات، با مراجعه به کتب فقهی استفاده شده است.

کلیدواژه‌ها